[EFOP-3.3.5-17-2017-00029] Tematikus hetek 2019

EFOP-3.3.5-17-2017-00029

Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program kísérleti megvalósítása a Kecskeméti Tankerületi Központban

 


 

RECEFICE tábor

2019-3-65

 

Időpontja: 2019. június 17-21.

Segítő pedagógus: Csíkos Etelka

Animátor: Kelemen Zita

Iskolai Közösségi Szolgálat: Berczeli Dorka

Önkéntes: Rózsa-Füri Gabriella

 

Beszámoló:

A táborunk a Recefice nevet viselte, mely már nevével is rámutat legfontosabb célunkra: az élményekkel, mosollyal gazdagodásra, mindezt úgy, hogy hosszú távon megalapozzuk az informális és nem formális tanulási folyamatok megjelenését és beágyazódását a formális oktatás rendszerébe.

A megvalósított modulunk az Életvezetés, családi életre nevelés, közösségi szerepvállalás, célcsoportunk a 2. és 4. évfolyam,/ 15 fő 4. és 10 fő 2. osztályos tanuló/ . Ennek tükrében a programsablonok közül a 4. évfolyamhoz kötött SZELEBURDI CSAPATOK, DE ÜGYESEK ÉS MEGFONTOLTAK címet viselő programot választottuk. Programjaink a filmből megismert szimpatikus család életvezetésére épültek.

A reggeli alakuló gyűlésünk mindig az udvari pagodában valósult meg. Az első nap reggelén intézményvezető asszonyunk köszöntötte a hét résztvevőit, majd beszéltünk pár szót arról, hogy ki mit vár ettől a héttől.

Együtt gondoltuk át, hogy mit is jelenthet a tematikus hét nevének választott szócska, s miután mindenki számára ismert gyermekdal refrénjének egy szeletkéjét ismertük fel benne, így gyorsan megszavaztuk, s ez lett a hét indulója/ Virágéknál ég a világ  … /.

Az első meglepetésünk a hét kitűzőjének átadása volt. A hátoldalon lévő színes békák segítettek nekünk a csapatok alkotásában, s rögtön önkéntes szerepvállalással megbeszéltük, hogy melyik nap, melyik csapat vállalja a reggeli, illetve az uzsonna utáni mosogatást.

Az első közös reggelit követően, miután megvártuk aktuális „naposainkat” , közösen megfogalmaztuk azokat a szabályokat, amelyek betartása nélkülözhetetlen ahhoz, hogy mindenki baleset nélkül és mosolyogva tudja befejezni a pénteki napon ezt a programot.

A nap további része a csapatépítésről szólt rengeteg játékon és kézműves foglalkozáson keresztül.

A játékokat, feladatokat úgy igyekeztünk összeválogatni, hogy a szórakoztatáson túl fejlesszék a gyerekekben a közösséghez való tartozást, a társainkért való kiállást.

A reggelit gyorsan ledolgozandó, egy csapatjátékkal indítottunk, melynek résztvevői ily módon jutottak hozzá a program által biztosított egységcsomagokhoz. Örömmel nyitogatták a gyerekek az édesség, a tisztasági és az „élménycsomagot”.

Bár mi már jól ismertük egymást, szívesen kipróbáltuk az SMS játékot, amely segített abban, hogy olyan oldalát is láthassuk a körülöttünk és velünk tanulóknak, amit eddig nem ismertük. Az SMS-k felolvasása egy egész hetes programmá vált, hiszen napi szinten, időkitöltőként vissza és visszatértünk az üzenetekhez.

A finom tízórait követően úgy gondoltuk, hogy érdemes megismernünk a filmet már a hét elején. Az 1981-ben készült vígjáték kiváló alkalmat teremtett arra is, hogy felfedeztessük a közel 40 év alatt bekövetkező, a kort érintő változásokat, a családi értékek fontosságára fókuszálva a figyelmet.

A filmet követően gyorsan szavazásra is bocsátottuk, hogy ki melyik család tagjaival azonosult igazán, illetve pro és kontra érveket sorakoztattunk fel.

Étkeztetésünkről a héten a már jól ismert Étkeztetési Konyha biztosította, aminek vezetője végig nagyon előzékenyen, együttműködően biztosította számunkra a változatos, de gyermekszájnak is ízes étkeket.

Az ebéd utáni fél óra minden nap a pihenésé volt. Gyorsan kiderült, hogy a tervezett „delelés” a parkban a szúnyogok miatt nem kivitelezhető/  ez más, a hét folyamra tervezett programunk módosítását is elvárta. De mindez nem szegte kedvünket, egy mozgásos dallal elhessegettük támadóinkat.

A délután folyamán a filmmel kapcsolatos kvízzel szerezhették meg a csapatok az első pontokat, amelyeket egy közösen díszített menetlevélen rögzítettünk a hét folyamán. Játszottunk az általunk készített sziluettekkel, illetve a tematikus hét pólóit díszítettük. Ez volt a hét folyamán az első alkalom, amikor kipróbálhatták gyermekeink csapatként az összetartozás erejét is. 

A keddi napot egy játékkal indítottuk, majd jött a reggeli, s indult a csoportok első mérkőzése. Szókártyák körülírásával szerezhettek csapataink pontokat. Gyorsan elszaladt az idő, s a tízóraira kapott cseresznye kapcsán a gyerekek ötlete alapján, egy rögtönzött magköpő versenyt bonyolítottunk le. Tízórai után csapataink egy puzzle játékban mérhették össze gyorsaságukat. Bálint Ágnes, Szeleburdi család című könyvének borítója figyelmeztetett bennünket arra, hogy éljünk meg minden percet mosollyal.

Csapataink aszfaltkrétával varázsoltak színes felületet az iskola udvarára, megjelenítve a nyár, a csapat jelképeit.

Az ebédet követően a forró nyári délutánt egy kis pancsolással folytattuk, majd visszatérve a bázisunkra krónikásaink felelevenítették az elmúlt napok eseményeit, s rajzos formában ezek a terem falára ki is kerültek.

Majd tovább folytattuk a délutánt pancsolással, vízhordással, célba lövéssel.

Szerda az egyik kimozdulós napunk volt. Terveink szerint ezt a délelőttöt a közeli Horgásztanyán töltöttük volna, de a szúnyoginvázió miatt nem mertük a gyerekeket odavinni. Gondoltunk egy bátrat, s bár hosszabb kerékpártúrával ugyan, de megcéloztuk a szomszédos települést, Szankot.

Utunk során megpihentünk a közeli erdő hűs fái alatt, majd Szank játszóterét vettük birtokba.

A rekkenő hőség ellenére seregünk a déli ebédjét újra a konyhán tölthette el.

Pici pihenésként plédeken hűsöltünk az iskola fái alatt, majd újra színest ragadtak krónikásaink, később pedig felvértezve magunkat egy fergeteges számháborút vívtunk. Nem is bíztunk benne, hogy ez a már majdnem feledésbe ment játék, milyen hatalmas élményt ad ezeknek a Z és alfa-generációs gyerekeknek.

Csütörtök, Kecskemét. Reggel a vasútállomáson találkoztunk, ahol mindenki megkapta a napi hidegcsomagját. Az érkezést követően egy hosszabb, de teljesíthető gyalogtúrával közelítettük meg a Vadasparkot. Közösen körbesétáltunk, majd csapataink 1-1 totóval a kezükben, újra, de immár egyedül vadászhattak információkra. A feladatok között szerepelt egy örökbefogadott állat bemutatása, de a térképhasználati ismereteket is feltételező nyomozós feladatot is teljesíteniük kellett a csapatoknak. A feladatlapok ellenőrzése a Közösségi Szolgálatot teljesítő diákra várt.

A játszóterezés után, kipróbálhattuk a helyi közlekedés nyújtotta kényelmes utazást a központig, ahol is miután kellően megéheztünk, elfogyasztottuk a finom hamburgerünket a Malom Bevásárlóközpont tetején. A délutánt a Fő tér látnivalóinak megtekintésével, fagyizással és játszóterezéssel töltöttük.

Pénteken, a zárónapon valósult meg az a foglalkozás, amely a csütörtök egyik kötelező eleme lett volna. Ezen a délelőttön a csoportok/csapatok "közösségi oldalt" készítettek, amelyben bemutatták a többiek számára a csapat/csoport jellegzetességeit, tulajdonságait. Mindenki egyénileg körbe rajzolta a kezét, s az utasításokat követően minden egyes ujjba be kellett írniuk milyen szín, hang, illat, íz, érzés jut eszükbe a csapatokról. Az önálló munkát követően minden csoport igyekezett felkutatni az egyezéseket.

Tízórai után csapataink egy egységes jelképet formázhattak meg hőre száradó gyurmából, amelyet medálként viseltek a program lezárásakor.

Az ebéd utáni pihenőt követően hangulatos játékokkal mozgattuk meg a gyerekeket, s így pontokkal gazdagíthatták menetleveleiket. Kő-papír- olló változatokkal, színes lufikkal és labdákkal játszottunk.

Míg ők uzsonnáztak, mi összeadtuk a hét folyamán gyűjtött pontokat, s ünnepélyes eredményhirdetés keretében névre szóló oklevéllel kedveskedtünk a gyerekeknek. Az utolsó közös óránkat az együtt töltött egy hétre emlékeztetvén póló aláírásokkal, az oklevelek színezésével, arcfestéssel s versenypoharas játékokkal töltöttük ki

Úgy gondolom maradéktalanul megvalósult a heti cél: a tanulók érdeklődését sikerült felkeltenünk, hogy figyelmüket ráirányítsák a mozgás-gazdag életvitel előnyeire és emellett a közösségben folytatott mozgásos - játékos programok személyiséggazdagító szerepére.  

A program során fejlődtek gondolkodási műveleteik: bővült fogalomismeretük, a környezetről szerzett tájékozottságuk. Fejlődött koncentrációjuk, nőtt a feladattartásuk, tartósabbá vált figyelmük. Fokozódott érdeklődésük, növekedett motiváltságuk, fejlődött emlékezetük, problémamegoldó képességük. A megfigyelések, a közvetlen tapasztalatszerzések, változatos tevékenységek fejlesztették az érzékszervi szférát, percepciót. Fejlődtek a társas kapcsolataik, együttműködő képességük.

Egy igen sikeres héten lehetünk túl. Mind a szülők, mind pedig a gyerekektől érkezett visszajelzések arra utalnak, hogy egy igen jó kezdeményezésnek lehettünk részesei. A sok nehézség, a bizonytalanság és a rengeteg befektetett energia, munka meghozta az eredményt, a program, tematikus hetünk résztvevőinek mosolyt varázsolt az arcára.

 


Mesesziget tábor

2019-4-55

 

Időpontja: 2019.06.24-06.28.

Segítő pedagógus: Kelemen Zita

Iskolai Közösségi Szolgálat: Sisák Adél, Endre Csongor, Fekete Viktor

Önkéntes: Rózsa-Fűri Gabriella, Vörösné Bondor Rózsa, Horváth Árpád

Szociális segítő: Bárány Rita,

 

Beszámoló: 

1., 2. 3. osztályosok alkották a 25 fős csapatot, a tematikus hetet első osztályosoknak készült heti tervre építettük, ők 17-en voltak.

Jó ötlet volt a Minden napra egy mese! heti terv választása, életkori sajátosságaiknak megfelelő mesék, témák, játékok kerültek feldolgozásra, megvalósításra. Szívesen hallgatták a meséket, beszélgettek róla, rajzoltak hozzá, játszották el. A heti terv tevékenységei támogatták a közösségépítést, segítették a tapasztalati tanulást.

06.24.: Utazunk a Mesék Birodalmába – Zöld orr divat

06.25.: A sündisznó, aki arra vágyott, hogy megsimogassák – Activity és minden más

06.26.: Rejtélyes jótevők- Kirándulás (kerékpártúra) – Igenek és nemek – avagy kimegyünk-e az országútra

06.27.: Manógyár – Egy rémes uzsonna története (nem kötelező elem), Strand

06.28.: Megküzdünk Csupafül barátságáért - Búcsúzás

Nagyon örültek a gyerekek a sok ajándéknak. Minden napra jutott valami. Nagy hasznát vettük a hátizsákoknak, a kulacsoknak, a tisztálkodási szereknek. Az édességcsomag szintén nagyon kedves volt, azt a strandra vittük magunkkal.

A pihenőidőben örültünk a sporteszközöknek.

Nagyon hasznos volt a játék és ötlettár, ami a mindennapos iskolai tevékenységek során is nagyon jól használhatók.

Sok segítőnk volt, az iskolai közösségi szolgálatos tanulókon kívül sok önkéntes vett részt a munkánkban. nagyon aktívak voltak a szülők, akik kérés nélkül jöttek és segítették a munkánkat, ugyanúgy, ahogy azt a tanév során is tették.

A gyerekek elmondása alapján nagyon jól érezték magukat a táborban, hétvégére kellemesen elfáradtak. A szülők visszajelzése is ez, élvezték a tábort a tanulók, szívesen jöttek.

 

A táborokban készült képeket az alábbi galériáink tartalmazzák:

Recefice tábor

Mesesziget tábor